fbpx

הסדר זכויות במקרקעין

ייצוג בעניין הסדר זכויות במקרקעין

האם לאחרונה רכשתם קרקע כדי לבנות עליה את בית חלומותיכם? האם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן לשכור דירה בבניין החדש בעיר? האם אתם חושבים על לקנות קרקע להשקעה? אם עניתם בחיוב על לפחות אחת משאלות אלו, אתם חייבים לדעת קצת יותר על הסדר זכויות במקרקעין, ועל החשיבות אשר טמונה בקבלת ייצוג משפטי.  

הסדר זכויות במקרקעין – למה הכוונה?

אי שם בשנת 1928, כ-20 שנים לפני קום המדינה, תחת המנדט הבריטי, נחקקה בישראל פקודת הקרקעות. פקודה זו קבעה כי הזכויות הקנייניות בארץ ישראל יוסדרו בצורה פורמלית ורשמית. מה זה אומר? בהתאם לפקודה, כל זכות או פעולה משפטית אשר נוגעות למקרקעין, מתועדות במרשם. כאשר כל המידע רשום באופן מפורש במרשם המהימן, מובטחת לבעלי הקרקע ודאות – כולם ידעו שהקרקע המסוימת נמצאת בבעלותם, ואף אחד אחר לא יוכל למכור את הקרקע שלהם או לעשות בה כל פעולה אחרת ללא הסכמתם.

מרבית הקרקעות במדינת ישראל (שאינן בית משותף, כלומר בניין מגורים) רשומות בפנקס המכונה: פנקס הזכויות. הרישום בפנקס הזכויות מתנהל לפי קטגוריות של גוש וחלקה. כל "גוש" מכיל בתוכו מספר "חלקות", שהן יחידות רצופות של מקרקעין, כאשר לכל חלקה בגוש ישנם בעלים, אשר מחזיקים בזכות הבעלות על החלקה. כמובן שבפנקס מתועדות זכויות נוספות שאינן בעלות, כמו למשל זכות השכירות. כך, לדוגמא, בעל חלקה שעליה בנוי בית קרקע, יכול להשכיר אותה למישהו אחר כדי שיתגורר בה תמורת תשלום, ובפנקס הזכויות יירשמו הזכויות של שניהם – בעל החלקה יירשם כבעל זכות הבעלות, ואילו השוכר יירשם כבעל זכות השכירות. 

כאשר מדובר בבית משותף, כלומר בבניין דירות, הזכויות תירשמנה בפנקס אחר, המכונה: פנקס הבתים המשותפים. שיטת הרישום המבוססת על גושים ועל חלקות רלוונטית גם לפנקס הבתים המשותפים, אך כאן מתווספת רמת רישום שלישית, שהיא – תת חלקה. איך זה בא לידי ביטוי? הבית המשותף ממוקם על חלקה מסוימת בגוש, כאשר כל דירה בבית המשותף נרשמת כתת-חלקה נפרדת. 

איזה גוף אחראי על הסדר זכויות במקרקעין?

הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין היא הגוף האחראי על הסדר זכויות במקרקעין אשר מצויים בתחומי מדינת ישראל. רובנו מכירים רשות זו בשם הנפוץ יותר שלה: "טאבו". הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין מורכבת מ-5 לשכות הסדר, אשר ממוקמות בערים הבאות: ירושלים, נצרת, חיפה, תל אביב ובאר שבע. 

ייצוג בעניין הסדר זכויות במקרקעין – למה זה נחוץ?

לעיתים, הזכויות בקשר לקרקע מסוימת אינן כל כך ברורות, ואז העניינים מתחילים להסתבך. דמיינו לעצמכם מצב שבו שני אנשים טוענים שקרקע מסוימת נמצאת בבעלותם. לשני הצדדים יש מסמכים שמעידים על הבעלות שלהם, כל אחד דבק בעמדתו ובגרסתו, ואין סיכוי להגיע להסכמה. כיצד תכריע הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין מי הוא בעל הקרקע האמיתי? 

במצב מסורבל שכזה, כל מי שטוען לבעלות על הקרקע נדרש להגיש לרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין תזכיר תביעה. בתזכיר התביעה הוא נדרש לפרט על האופן שבו רכש את הקרקע, ולצרף את כל המסמכים המקוריים שברשותו שיכולים להוכיח את הבעלות שלו. כל מסמך קטן יכול להכריע את הכף. לאחר שמתקבלות אצל רשות הרישום תביעות הבעלות השונות, בית המשפט המחוזי נדרש לבחון תביעות סותרות, ולהכריע בעניין. 

על מנת להיות בטוחים שאתם מגישים את כלל המסמכים הנדרשים ועומדים בכל הדרישות, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מומחה בתחום. עורך הדין לא רק יוודא שעשיתם את כל מה שנדרש, אלא ילווה אתכם באופן מקצועי מראשית התהליך ועד סופו – ברמה המקצועית, הבירוקרטית והאישית. העין המקצועית של עורך הדין על תהליך הסדר הזכויות תבטיח שאתם מקבלים את כלל הזכויות שלהן אתם זכאים, מבלי שכל התהליך יסוכל בשל טעות אנוש וחוסר ניסיון בפרקטיקה.

משרד עורכי הדין פארס כבהה ושות’

משרד עורכי הדין פארס כבהה ושות' מיצב את עצמו בראש התחום המשפטי המסחרי, ומתמחה בענפי הנדל"ן, התכנון והבנייה והליטיגציה המסחרית. צוות עורכי הדין המקצועי והמסור אשר מרכיב את המשרד מעניק שירותים משפטיים בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ובפרט מספק ליווי אישי ופרטני בעניין הסדר זכויות במקרקעין מול הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין.

מאמרים בנושא

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן