fbpx

הדרך לדירת החלומות מלווה לעיתים בלא מעט ליקויי בנייה וקשיים רבים

הדרך לדירת החלומות מלווה לעיתים בלא מעט ליקויי בנייה וקשיים רבים

כשקונים דירה לרב כל מה שהרוכשים חושבים עליו הוא הרגע בו הם יוכלו להיכנס לדירת החלומות שלהם , אך לא פעם הדבר הנפוץ שמטריד את הרוכשים הוא ליקויי בניה שמתגלים לאחר הכניסה לדירה.

ליקויי בניה? מהם? הגדרה כוללת למגוון נרחב של ליקויים שונים מן האמור במפרט, בתקן רשמי או בתקנות הבניה העלולים להתקיים בין אם מדובר בדירות חדשות ובין אם מדובר בדירות יד 2 או לחילופין, הליקוי מופיע במסגרת שיפוץ הדירה. ברוב המקרים, ליקויי בנייה מופיעים כתוצאה מחיסכון בעלויות הבנייה או השיפוץ מצד הקבלן המבצע.

הרבה רוכשים סובלים מליקויי בניה בדירות שרכשו מקבלנים, החוק בא ואמר שאף אחד אינו חייב להתמודד עם ליקויי הבניה בדירות שרכשו גם אם מדובר בליקויים שכמעט ולא מרגישים.

איך מתמודדים? קודם כל ובכדי לבדוק האם יש בסיס לטענת ליקוי בניה יש צורך בחוות דעת באמצעות מומחה  (בדק בית) שכן רק באמצעותה ניתן יהיה לבסס טענות בנוגע לליקוי בנייה. המומחה יערוך ביקור בנכס יצלם את הליקויים במגוון שונה של טכנולוגיות שמצויות בידו ועל סמך אבחנתו המקצועית יבדוק את הליקויים והמקורות ויערוך  דו"ח  מפורט עם כל הליקויים שנמצאו, שווי הנזק, דרכי ועליות התיקון.

ליקויי בניה אחריות קבלן? לפי חוק המכר ישנה תקופת בדק שנועדה לאיתור ליקויי בנייה ואי התאמות שנתגלו יתקנו ע"י הקבלן כנדרש במהלך תקופת הבדק ובכך ייתרו את הסכסוכים שיכולים להיות בין הצדדים.

תקופת בדק- תקופת הבדק היא תקופה הקבועה בתוספת לחוק המכר (דירות), שתחילתה בעת העמדת הדירה לרשות הקונה. אורך התקופה משתנה בהתאם לסוג הליקוי {משנה ועד שבע שנים) לפי כך העדיפות היא לגלות כמה שיותר מוקדם הליקויים אחרת לקבלן תהיה הזכות לטעון שהליקוי באחריות הקונה.

ליקויי בניה בפסיקה– ביהמ"ש תמיד העדיף לפתור את הבעיה בדרך שלום ולפי חוק המכר, פסיקות רבות מראות שבית המשפט בודק את תקופת הבדק ובמידה וכן הקונה מעלה הטענות בתקופה הקבועה על פי חוק חלה על הקבלן חובה לשלם סכום הנזק המופיע בדו"ח המומחה בתוספת פיצויים לקונה בגין עוגמת נפש וכו', לעומת זו בית המשפט כן בודק האם הקונה קיים את חלקו כגון: הודיע על הליקויים במועד והאם נתן לקבלן הזמן והאפשרות לתקן את הליקויים.

 

המאמר נכתב ע"י עו"ד איה אטרש ממשרדו של עו"ד פארס כבהה

מאמרים נוספים

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן