fbpx

ייצוג בהגשת מכרזי מקרקעין - המדריך המלא

האם חשקה נפשכם ברכישת קרקעות לצורכי השקעה? האם יש לכם כוונה לרכוש קרקע לשם בניית בניינים? האם אי פעם תהיתם מהי הדרך המיטבית לרכוש קרקע כדי לבנות עליה בית פרטי? אם מצאתם את עצמכם עונים בחיוב על שאלה אחת לפחות מבין השאלות שלמעלה – אין ספק כי אתם חייבים לקרוא את המדריך המלא על הגשת מכרזי מקרקעין.

מכרזי מקרקעין – למה הכוונה?

רשות מקרקעי ישראל (הידועה בכינויה המקוצר – רמ"י) היא הגוף הרשמי אשר ממונה על שיווק מקרקעי ישראל. כידוע, מקרקעי ישראל הם קרקעות שאינן מצויות בבעלות פרטית, ולכן לא ניתן לרכוש אותם בדרך מסחרית רגילה, כפי שניתן לרכוש כל קרקע אחרת. 

לאור זאת, רשות מקרקעי ישראל מפרסמת מעת לעת מכרזים לרכישת קרקעות, בין אם לצורכי בנייה רוויה (בנייה צפופה של בניינים או של מגדלי דירות) ובין אם לצרכי בנייה עצמית (בניית בתים פרטיים, צמודי קרקע). 

רשות מקרקעי ישראל מפרסמת את המכרזים באתר האינטרנט הרשמי שלה, ומציינת באופן מפורש מהם התנאים השונים שיש לעמוד בהם כדי להשתתף במכרז, מהו חלון ההזדמנויות לרישום למכרז, מהן עלויות הפיתוח, מהם שטחי המגרשים הנדונים במכרז – וכן הלאה. 

סוגי מכרזי מקרקעין

ניתן להבחין במספר סוגים של מכרזי מקרקעין. כך, למשל, נוכל לזהות את שיטת המכרז הפומבי, שפתוחה לכלל האזרחים תושבי ישראל (ואף לזרים שעונים על קריטריונים מסוימים). עוד נוכל להצביע על מכרזים לקבוצות ייחודיות, שפתוחים למחוסרי דיור, לתושבים של אזור מסוים, לבעלי מוגבלות כלשהי וכן הלאה. סוג נוסף של מכרז הוא מכרז לבנייה עצמית על ידי הרשמה והגרלה, שבמסגרתו מוגרלים מגרשים לבנייה עצמית בין הנרשמים הזכאיים. 

באופן כללי, רשות מקרקעי ישראל מוציאה לפועל מספר לא מועט של מכרזי מקרקעין, ולכן עליכם לוודא כי אתם עומדים בכל התנאים שהמכרז הספציפי שבו אתם מעוניינים דורש.  

למה כדאי לרכוש מגרש דרך מכרז של רשות מקרקעי ישראל?

אם אתם מעוניינים לבנות את בית חלומותיכם מאפס, בתכנון אישי שמותאם למיטב צרכיכם, במקום לרכוש בית מוכן מהקבלן, שאתם לא לגמרי שלמים עם העיצוב שלו – רכישת מגרש דרך מכרז של רשות מקרקעי ישראל עשויה להיות פתרון מצוין עבורכם. כך, הרי, תוכלו לקבל שטח ריק ולהתחיל בו את תהליך הבנייה באופן עצמאי. 

חשוב כמובן גם לציין את היתרון הכלכלי המובהק שטמון ברכישת קרקע במכרז מקרקעין – מגרש המיועד לבנייה עצמאית בדרך כלל טומן בחובו פוטנציאל מהותי לעלייה בערכו השוקי. זאת לאור העובדה שבתים פרטיים צמודי קרקע מהווים מאז ומתמיד מוצר שיש לו ביקוש גדול והיצע מוגבל למדי. 

האם אני יכול להשתתף במכרז מקרקעין לבד?

על פניו, כל אדם יכול להשתתף במכרז של רשות מקרקעי ישראל, ולרכוש את הקרקע הנחשקת בכוחות עצמו. אמנם, כל בר דעת יבין כי מדובר בתהליך מורכב למדי. כדי להמחיש את הדברים נציין כי השתתפות במכרז המקרקעין כרוכה באינספור פעולות משפטיות ובירוקרטיות, כגון: בחירת המגרש, בדיקה של זכויות הבנייה, ניתוח כלכלי של המחירים באזור, חתימה על מסמכים רלוונטיים והגשתם, תשלום לרשות מקרקעי ישראל, תשלום של אגרות שונות לרשות המקומית, חתימה על חוזים שונים, דיווח למיסוי המקרקעין, רישום הזכויות בטאבו – והרשימה עוד ארוכה.

על מנת להבטיח שתהליך רכישת הקרקע יסתיים בשלום, ללא כל טעויות אנוש מצערות, מוטב ורצוי להיעזר בליווי של עורך דין מוסמך ומומחה בתחום. הליווי המשפטי רלוונטי מרגע פרסום המכרז ועד לרגע קבלת הקרקע ורישום הזכויות. 

בנוסף לכך, לאורך כל התהליך יוודא עורך הדין כי אתם מקבלים את כלל הזכויות שלהן אתם זכאים. כך, למשל, לא רבים יודעים כי עומדת לרשותם הזכות לעיין בטפסים השונים של המכרז לפני הרכישה וכי הם זכאים לעיין בהצעה שזכתה במכרז. 

משרד עורכי הדין פארס כבהה ושות'

משרד עורכי הדין פארס כבהה ושות' עומד בראש התחום המשפטי המסחרי, ומתמקצע בסוגיות נדל"ן, תכנון ובנייה וליטיגציה מסחרית. בפרט, מתמחה המשרד בליווי בהגשת מכרזי מקרקעין של רשות מקרקעי ישראל. הצוות המקצועי שלנו יסייע לכם לפלס את דרככם החל בשלב הגשת ההצעה וכלה בשלב רישום הקרקע על שמכם, תוך הקפדה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

מאמרים בנושא

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן