fbpx

הסכם זיכיון למסעדה

הסכם זיכיון למסעדה

הסכם זיכיון למסעדה

כבר כמה שנים שתחום המסעדנות משגשג בהצלחה ברחבי הארץ, ויותר אנשים אוהבים לגלות ולהיחשף לחוויות קולינריות איכותיות באמצעות ביקור במסעדות שונות. משום כך בעלי עסקים מעוניינים לפתוח עסקי מסעדנות מצליחים, וכך לגרוף לכיסם רווחים נאים. הקמת מסעדה היא אתגר לא פשוט כלל, ולכן אפשרות של הפעלת מסעדה בזכיינות קורצת לרבים מאתנו החולמים להיות בעלי עסק עצמאי ומצליח. 

מהו הסכם זכיינות?

זכיינות נחשבת לשיטה עסקית בה חברה מסחרית מעניקה לגורם שני את האפשרות להשתמש בסימני מסחר הבלעדיים שלה, כמו גם שימוש בשיטות הניהוליות שלה שהוכחו כמצליחות. בהקשר של זיכיון למסעדה, מדובר על רשת מסעדות בפריסה ארצית המאפשרת לגורם חיצוני, שאינו שייך לרשת, לפתוח מסעדה הנושאת את שם הרשת והתפריט המוצע לקהל הסועדים כאשר הוא המנהל והבעלים של אותה מסעדה. 

כדי שאדם יוכל לפתוח מסעדה השייכת לרשת מסוימת, עליו לחתום על הסכם זיכיון ולשלם דמי זיכיון כעלות ראשונית שתקבע בין הצדדים וכן לשלם תמלוגים קבועים משך כל תקופת הזיכיון, כך שהוא יוכל גם לעשות שימוש בסימנים המסחריים השייכים לרשת ולאמץ את הקונספט הבלעדי שלה.  

שיטות הזיכיון בעולם המסחרי הינן מרובות אך בעולם המסעדנות הזיכיון בפופולרי הינו, תשלום חד פעמי (דמי זיכיון), תשלום תמלוגים חודשיים כאחוז מהפדיון (מחזור הכנסות חודשי) רכישה מספקים מאושרים על ידי הרשת והכל בתמורה להענקת זכון להשתמש בסימני המסחר של הרשת ולעבוד עם הכלים והידע שמעניקה הרשת לניהול המסעדה.

יתרונותיו של הסכם זיכיון למסעדה

אחד מהיתרונות הבולטים של חתימה על הסכם זיכיון מול רשת מסעדות, ובמיוחד אם מדובר על רשת מוכרת ומצליחה, הוא קבלת המיתוג של הרשת "ללא מאמץ" והשקעה במוניטין כפי שמסעדות חדשות עושות כדי לקבל הכרה, ולהגיע אל קהל לקוחות פוטנציאלי. ניתן לומר כי הזכיין יכול לרכב על גל ההצלחה שהרשת ביססה לעצמה במשך הזמן, ולדאוג ולשמר את קהל הלקוחות שכבר מכירים את קונספט המסעדה.

כיוון שהזכיין מקבל בעלות על אחד מסניפי הרשת, הוא יכול לתפעל אותו בהתאם לתהליכי הניהול שהנהלת הרשת פיתחה וכבר נשאו פרי והוכיחו את יעילותם. כמובן שגם הרשת רוצה לשמור על המוניטין שהיא צברה לעצמה, ולכן היא תדאג להעניק לזכיין ליווי וייעוץ עסקי לכל אורך הדרך וכך הוא למעשה יכול לחסוך מעצמו את אי הוודאות בכל הנוגע לניהול יעיל ונכון של העסק. 

בנוסף לאמור, רשת הינה כח קנייה גדול אשר יכול לקבוע מחירים ותנאי תשלום נוחים מול מונופולים גדולים שמספקים סחורות, כך שלקבל את החסות וההנחה אשר מקבלת הרשת מול ספקיה, מקנה יתרון יחסי על מקומות פרטיים.

חשיפה תודעתית מלאה בהתאם לפרסום נרחב וכניסה למודעות של הקהל הרחב הינה יתרון המוקנה לבעל זיכיון בניגוד למסעדות פרטיות.

דבר נוסף לא פחות חשוב מהראשון הוא דגשים משפטיים בהסכם זיכיון. 

כמו רוב ההסכמים, הסכם זיכיון למסעדה הוא הסכם עב כרס בדרך כלל, לפיכך חשוב לשים לב למספר דגשים לפני שחותמים על הסכם זיכיון למסעדה:

  1. גובה דמי הזיכיון –דמי הזיכיון חייב לכלול כל השימושים האפשריים בזכויות היוצרים של הרשת כולל להנות מפרסום נרחב אשר מבצעת הרשת מפעם לפעם.
  2. תקופת הזיכיון – תקופת הזיכיון חייבת להיות חופפת לכל הפחות לתקופת השכירות והאופציות, אחרת הזכיין יידרש לשלם דמי זיכיון פעם נוספת כדי להחזיק בזיכיון ככל ותסתיים תקופת הזיכיון.
  3. גובה התמלוגים החודשיים – תמלוגים חודשיים בדרך כלל משלמים כאחוז מפדיון (מחזור מכירות) יש לשים לב כי מרכיב במע"מ ומרכיבי עמלות שוברים (שת"פ) וסליקה יוחרגו מחזור המכירות. 
  4. הוראות לשימוש במוצרים מספקים מאושרים בלבד – יש לפעול להוראה המגבילה הטלת עול כספי כתוצאה מחיוב הזכיין להשתמש במוצרים ו'או רכישת מוצרים מספקים מוגדרים.
  5. נראות ושיפוץ – בדרך כלל רשתות נותנות לעצמם פריבילגיה בהסכמים להכתיב נראות מסוימת בכל רגע שיחפצו – זכיין אשר יסכים להוראה זו עלול למצוא עצמו תחת נטל כספי בלתי מבוטל לצורך עמידה בהנחיות עיצוביות של הרשת.
  6. ביטול הסכם הזיכיון כתוצאה מהפרתו – יש להטמיע הוראות מוגדרות מראש בהן יהיה אפשר לבטל הסכם הזיכיון (לא כל טעות תאפשר ביטול).
  7. תוצאות הפרת ההסכם – מומלץ לפעול לצמצם את הפיצויים להם תהיה זכאית הרשת ככל והופר הסכם הזיכיון.
  8. זכות בעלות על ציוד – הזכיין בכל מקרה יישאר הבעלים של הציוד גם במידה והוא יהיה חייב כספים לרשת.(לא תוקנה לרשת זכות עיכבון)
  9. תחנות יציאה – מומלץ להטמיע הוראה לפיה הזכיין יהיה בכל עת רשאי למכור זכויותיו וכן לזכיין חליפי.
  10. כח עליון – בכל מקרה יש להכפיף הסכם זיכיון לחוק החוזים תרופות וכן יש להגדיר מפורשות אפשרות להשתחרר מהסכם הזיכיון במקרה של כח עליון אשר מונע קיומו של החוזה.

מדוע חשוב להיוועץ בעו"ד בטרם חתימה על הסכם זכיינות?

על פניו נראה כי חתימה על הסכם זיכיון למסעדה הוא מתכון בטוח להצלחה ושגשוג כלכלי, אך חשוב לדעת כי יחד עם זאת מדובר על הליך מורכב שיש בו לא מעט אתגרים וקשיים. למרות שהצטרפות אל רשת מצליחה הוא מהלך עסקי הרבה פחות מסוכן מפתיחה של עסק חדש, צריך לדעת בדיוק מה הסכם הזכיינות כולל בתוכו ואילו סעיפים עלולים להוות מכשול.

משרד עורכי דין כבהה עדי ושות' מעניקים שירותי ייעוץ וליווי בתחום המסחרי ובעזרתם תוכלו לקבל את ההחלטה המושכלת ביותר בנוגע להצטרפות כזכיין ברשת מסעדות. כיוון שהרשת מעוניינת לשמור על האינטרסים שלה גם בזמן קיום חוזה מול זכיין, עו"ד יידע כיצד לשמור על האינטרסים האישיים של הזכיין החותם וכיצד למזער את הסיכון הכרוך בהקמת עסק חדש.

מעבר לייעוץ בעת הקמת העסק צריך גם לדעת מה עושים במקרה שהעסק לא צלח והזכיין והרשת הגיעו למצב של ביטול ההסכמים.

 

אם התעניינתם בהסכם זכיינות, קראו עוד בנושא –

מאמרים נוספים

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן