fbpx

ייצוג בתביעות איחור במסירה

איחור במסירה הוא נושא כאוב בעולם הנדל"ן, כאשר הוא נושא בחובו השלכות כבדות. במיוחד נפגעים מכך הקונים, שהקבלן מציב אותם בסוג של מצב ביניים, כאשר הם תכננו להיכנס לדירה החדשה במועד מסוים, והתכווננו אליו, וכעת נבצר מהם לעשות זאת.

פעמים רבות נוצרים מצבים בהם קבלן בנה בניין חדש, מכר מראש את כל הדירות, והעבודה על הבניין כבר הסתיימה – אך הדירות עדיין לא נמסרות לקונים. בדרך כלל, הבעיה היא בקבלת טופס 4, שטרם קבלתו, הרוכשים לא יכולים להיכנס לדירתם החדשה.

 

מה הן ההשלכות של איחור במסירה?

מצבים שכאלה נוגדים את כל היציבות והוודאות של הרוכשים, כאשר הם ציפו שהדירה החדשה שלהם תימסר אליהם במועד מסוים, והיא לא נמסרת. בעולם המשפט, ישנו דגש מיוחד על ציפיות ועל פעולות שננקטו כדי להגשים את הציפיות הללו.

למשל, זוג שרכש דירה מקבלן, ובו זמנית מוכר גם את דירתו שלו. הזוג סיכם עם הקונים על תאריך פינוי, כאשר גם הקונים סיכמו עוד קודם על תאריך פינוי שלהם. וכך נוצרת שרשרת של עיכובים, שאי אפשר לקבל אותה, מכיוון שהיא אינה יעילה ופוגעת הן באינטרסים פרטיים, והן באינטרסים ציבוריים. לכן, המפסיד המרכזי והעיקרי יהיה הקונה של דירת הקבלן. הוא זה שייאלץ למצוא לעצמו פתרון ראוי לדיור עד שתתקיים מסירת הדירה.

מצב קשה נוסף הוא כאשר הרוכשים של דירת הקבלן הם למעשה שוכרים של דירה אחרת. ייתכנו שני מצבים, או שהבעלים יפנה אותם בתאריך שסוכם, ואז הם ימצאו עצמם ללא קורת גג, או שהם ימשיכו לשכור את הדירה – וישלמו בה בעת תשלום כפול – גם תשלום משכנתא, וגם דמי שכירות. מיותר להגיד שמדובר בנטל כלכלי גדול, שיוצר הן נזק כלכלי טהור, הן פגיעה בוודאות ובציפיות הלגיטימיות של הרוכשים, והן עוגמת נפש על ההוצאה המיותרת והבלתי צפויה.

 

תביעת איחור במסירה

כאשר קבלן מאחר במסירת הדירה לרוכשים, קמה לרוכשים עילת תביעה כנגדו. הסעד או התרופה שיקבלו הרוכשים אם ינצחו בתביעה, יהיה פיצויים מהקבלן, בעיקר עבור דמי השכירות ששילמו בתקופת הביניים שנכפתה עליהם.

בית המשפט רואה איחור שכזה בעין לא טובה. בית המשפט מכיר בכך שדירת מגורים היא בסיס החיים התקינים של כל אדם ומשפחה, ומכיר בערך של ודאות משפטית ועמידה בהתחייבויות חוזיות כערכים חשובים ביותר.

לפי ס'5א בחוק המכר (דירות), כאשר ישנו איחור במסירה מצד הקבלן, ועברו 60 ימים ממועד המסירה שנקבע בין הקבלן לרוכשים – תקום לרוכשים הזכאות לקבל פיצויים מבלי להוכיח שקרה להם נזק, מדי חודש, עד לקבלת הדירה הנכספת. הוראה זו מתמרצת את הקבלן לא להתעכב ולמהר במסירת הדירה לרוכשים, אחרת יישא בתוצאות.

 

מה יכול לסכל תביעה בגין איחור במסירה?

הטענה המרכזית שתוכל להתקבל על ידי בית משפט שדן בעניין, היא טענת הקבלן לכוח עליון שמנע ממנו למסור את הדירה במועד שסוכם מראש בין הצדדים. כוח עליון הוא מצב שנוצר ולא היה אפשר לצפות אותו או למנוע אותו. הדוגמאות הנפוצות למצבי כוח עליון הם מלחמה במדינה, אסון טבע שקורה, או מחסור עולמי בחומרים הנדרשים לצורך הבנייה.

מעניין לראות שמצבים רבים שנראים לנו לכאורה ככוח עליון, אינם מוכרים ככאלה כאשר עולה טענה שכזו. למשל, אם הקבלן טוען שהאיחור במסירה הוא תוצאה של רשלנות או התנהלות קלוקלת מצד אחת הרשויות או הגופים שהוא היה זקוק לשירותיהם – לא מדובר בטענת כוח עליון, ועדיין הקבלן יצטרך לשפות את הרוכשים על הנזק שנגרם להם. 

במאמר מוסגר, ייתכן שלאחר מכן הקבלן יתבע מהרשויות הללו פיצוי, אך אין תלות של הרוכשים בהצלחת ההליך שבין הקבלן לרשות.

באמצעות ייצוג בתביעות איחור במסירה, תוכלו לברר האם הסיטואציה שאליה נקלעתם מקימה לכם עילת תביעה ותיק מוצלח מול הקבלן. במידה שכן, עורכי הדין המייצגים אתכם יחלו בליווי צמוד ובעבודה על תביעת האיחור במסירה כנגד הקבלן, וזאת עד לקבלת הפיצויים המגיעים לכם.

 

קצת עלינו

משרד עורכי הדין פארס כבהה ושות' הוא משרד המתמחה בעיקר בתחומי הנדל"ן, המשפט המסחרי, תחום התכנון והבניה ועולם הליטיגציה. המשרד מתמודד עם אתגרים משפטיים מגוונים, וביניהם ייצוג בתביעות איחור במסירה, מתוך אכפתיות כלפי הלקוחות, ניסיון וידע רבים שהצטברו לאורך שנים, ומקצועיות גדולה.

מאמרים בנושא

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן